Mniej więcej od lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych zachodnie firmy zaczęły inwestować znaczne pieniądze w działania marketingowe. Rozwój gospodarczy i idący za nim dobrobyt oraz rozwój konsumpcji sprawił, że potrzeby materialne stały się bardziej złożone. Proces produkcyjny niewspierany przez badania marketingowe pozyskujące informację na temat koniunktury rynkowej, i promocję stał się anachronizmem. Kilkadziesiąt lat później doszła do tego jeszcze potrzeba właściwej prowadzonej kampanii informacyjnej internecie. Gdy internet staje się naszym głównym oknem na świat pochłaniającym inne media, na przykład takie jak prasa, tym istotniejsze stają się działania zmierzające do umieszczenia strony firmowej na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.
Podstawową zasadą, na jakich oparte są wyszukiwarki jest pozyskiwanie linków. Strony internetowe uzyskują tym większą ilość wyświetleń im częściej są linkowane. Poza ruchem naturalnym, polegającym na polecaniu sobie przez użytkowników określonych treści, istnieją też witryny takie jak choćby baza firm czy strona zapleczowa. Służą one działaniom pozycjonującym polegającym na umieszczeniu jak największej ilości linków odsyłających do strony. Wyszukiwarki na tej podstawie tworzą specjalny algorytm, który pozwala na stworzenie rankingu stron. Ranking ten ma być maksymalnie użyteczny i trafnie podsuwać odpowiedzi na unikalne zapytanie wpisywane przez daną osobę.
Jednak zmiany w działaniu robotów wyszukiwarek powodują, że witryna taka jak katalog firm traci wartość, jaką jeszcze niedawno miała dla osób zajmujących się procesem pozycjonowania stron. Działanie algorytmów zaprogramowane jest tak, by użytkownik uzyskał możliwie najlepsze odpowiedzi. Są one nieustannie udoskonalane i w obecnym czasie premiują wartościowe treści wnoszące do internetowego świata wartość dodaną. Są też ponadto realnie pomocne osobom korzystającym z wyszukiwarki. Czy w takim razie katalog internetowy to przeżytek? Wpisy na stronach tego typu wciąż są dodawane, i choć z jednego z podstawowych narzędzi pozycjonowania stał się on tylko elementem pomocniczym, wydaje się, że w przyszłości przetrwa w jakiejś formie. Może temu sprzyjać zachodzący już proces specjalizacji katalogów firmowych.
A to dużo daje? Warto takie coś wykupić?