Silnik to jeden z najważniejszych elementów oprzyrządowania jachtu żaglowego. Silniki dla jachtów służą nie tylko jako napęd pomocniczy, lecz również wspomagają żeglugę w niesprzyjających warunkach atmosferycznych czy przy jakichś awariach. Sprawne działanie silnika jachtowego wpływa znacząco na bezpieczeństwo załogi, jachtu, jak i również innych jednostek znajdujących się w pobliżu. W mniejszych oraz lekkich łodziach, zamiast żagli można użyć wioseł lub pagajów. Większe i cięższe jachty kabinowe, które posiadają wysokie burty, powinny posiadać dodatkowe wspomaganie, niezwiązane z wiatrem.
Jakie są rodzaje silników?
Istnieją cztery rodzaje silników jachtowych: silniki dwusuwowe, silniki czterosuwowe, silniki elektryczne oraz silniki stacjonarne. Silnik dwusuwowy to prosta oraz odporna na awarie konstrukcja. Można natknąć się na modele, które nie posiadają nawet przekładni biegów, a steruje się w nich tylko obrotami silnika. Silnik czterosuwowy jest silnikiem, który pracuje na benzynie z domieszką oleju. Pracuje ciszej niż silnik dwusuwowy i jest oszczędniejszy, lecz za to jest o wiele większy oraz cięższy. Silniki elektryczne są silnikami bardziej ekologicznymi niż motory benzynowe. Ich główną zaletą jest to, że cicho pracują oraz można nimi pływać nawet tam, gdzie nie ma zgody na jednostki z napędem spalinowym. Problematyczne jest jednak fakt, że trzeba ładować akumulatory zasilające silnik. Silniki stacjonarne to silniki wysokoprężne wykorzystujące olej napędowy jako paliwo. Charakteryzuje się zwiększonym bezpieczeństwem obsługi i eksploatacji.
Z czego składa się jacht?
Jacht morski składa się z trzech części do łodzi: dziobowa część pokładu jachtu (fordecka), która okolona jest relingiem (charakterystyczna, zabezpieczająca barierka), tylny pokład jachtu (achterdeck), a pomiędzy przodem i tyłem rozciąga się półpokład. Silniki i agregaty morskie są przystosowane do specyficznych warunków na morzu. Efektywnie pracują przy wysokich obciążeniach przez dowolny czas, przy tym umożliwia nawiązać łączność z innymi statkami oraz lądem w razie niespodziewanej awarii. Dzięki odpowiedniej budowie wnętrze urządzeń jest zabezpieczone przed wysokim poziomem wilgotności, bujaniem oraz różnego rodzaju uszkodzeniami mechanicznymi. Jednostka jest w stanie napędzić nawet skomplikowane sprzęty umieszczane na statkach.