Zdjęcie packshot (również zdjęcie opakowania) to nieruchomy lub ruchomy obraz produktu, zwykle zawierający jego opakowanie oraz etykietę, używany do przedstawienia reputacji produktu w reklamie bądź innych mediach. Zdjęcia reklamowe jest to proces, którym zajmuje się zazwyczaj tym fotograf produktowy. Jest to ważny bodziec do sprzedaży, mający na celu wywołanie rozpoznawalności produktu dostępnego w sklepie. Termin packshot odnosi się także do lokowania produktu w filmie lub programie telewizyjnym. Packshoty często dominują w reklamach telewizyjnych, zajmując od dwóch do pięciu sekund w trzydziesto sekundowej reklamie. Fałszywe bądź wyciekłe packshoty niewydanych produktów wywołały kontrowersje bądź zwiększone zainteresowanie produktem.
Zdjęcia packshotowe mogą być prostym zdjęciem produktu na białym tle bądź mogą wiązać się z użyciem wyszukanych rekwizytów. Produkty sprzedawane jako cyfrowe pliki do pobrania, takie jak oprogramowanie, czasami mają wygenerowane cyfrowo packshoty, gdy nie ma fizycznego artykułu ani opakowania. Jest kilka celów, które musi mieć właściwy packshot. Przede wszystkim sfotografowany artykuł powinien być wyśrodkowany na zdjęciu i prawie pasować do płótna. Wszystkie litery i podpisy na produkcie muszą być czytelne. Logo oraz marka firmy powinny być wyeksponowane centralnie. Oświetlenie powinno być ustawione bardzo precyzyjnie, ponieważ powinno zapewniać trójwymiarową perspektywę fotografowanego obiektu. Kolory powinny być oddane w naturalnych odcieniach. Tworzenie packshotów łączy w sobie elementy estetyki, sztuki oraz techniki. Konsumenci widzą gotowe obrazy, które są doskonałe, ale powinni pamiętać, że efekt końcowy osiąga się dzięki technikom i przygotowaniom. Packshoty mogą być wykonywane ręcznie przez fotografów bądź przez maszyny. W pierwszym przypadku potrzebny jest profesjonalny fotograf, dlatego że tylko ekspert może ustawić oświetlenie, ostrość, parametry aparatu itp. Często wymagana jest obróbka końcowa. Nieprzetworzone zdjęcia z aparatu rzadko można dodać bezpośrednio do witryny internetowej bądź sklepu internetowego. W większości przypadków fotograf musi poprawić obraz, zmienić kolory, wprowadzić poprawki, usunąć tło i dodać odcienie. Do wykonania tych zdjęć przydatne jest studio fotograficzne, ponieważ warunki pracy muszą być bardzo dobre.
Na koniec gotowe zdjęcia można zaprezentować użytkownikowi końcowemu. Potencjał jest kilka. Użytkownik może przeglądać galerię zawierającą statyczne obrazy produktu, pokazane pod różnymi kątami. Druga możliwość to widok 360 stopni. W tym przypadku użytkownik może obracać produktem wokół osi X oraz Y. Wyższymi możliwościami byłby widok 3D, w którym użytkownik może zobaczyć produkt i obrócić go w trzech wymiarach.